روفرشی ایرانی دستبافت که گرانترین روفرشی دنیا شناخته شد

به غیر از عوامل کلی مانند مدل ماشین بافندگی، تکنولوژی بافت، نوع نخ مورد استفاده برای ریسندگی، تراکم بافت و تنظیمات کلی ماشین، سه عامل فنی مهم دیگر وجود دارد که می تواند کیفیت نهایی روفرشی ایرانی را تحت تاثیر قرار دهد:

تناسب و یکنواختی خواص فیزیکی نخ خواب: کیفیت و یکنواختی خواص فیزیکی نخ خواب مورد استفاده بسیار مهم است.

 بی نظمی در خواص فیزیکی نخ (مانند کشیدگی، جمع شدگی یا نسبت جمع شدگی) می تواند باعث ایجاد رگه های طولی بر روی سطح روفرشی شود.

کیفیت تیغه برش: تیغه برش روفرشی نیز یکی از عواملی است که می تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این تیغه ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند و به موقع تعویض شوند، در غیر این صورت مشکل کم خوابی ایجاد می کند.

مرحله برش: صاف کردن سطح خواب روفرشی که به آن برش می گویند تاثیر زیادی در کیفیت نهایی روفرشی دارد.

روفرشی

 

مزایای تراکم شانه و روفرشی ایرانی ماشینی چیست؟

نکته اصلی در خرید روفرشی ماشینی، شانه و تراکم آن است. شانه زدن فرش بر کیفیت فرش تأثیر می گذارد و فرش را زیباتر می کند.

 روفرشی های اتوماتیک از گره های بافتنی توسط ماشین های بافنده تولید می شوند. به این گره ها شانه می گویند که عرض یک متر روفرشی است.

وقتی می گوییم روفرشی 1000 شانه دارد به این معناست که اگر تعداد گره ها را در یک متر عرض روفرشی بشمارید 1000 عدد می شود. چگالی نیز تعریف مشابهی دارد. در واقع گره روفرشی به طول 1 متر را متراکم می گویند.

هرچه روفرشی بیشتر شانه شده و متراکم تر باشد، احساس نرمی بیشتری خواهد داشت. این به این معنی است که گره ها انسجام بیشتری دارند. 

به همین دلیل نقشه فرش زیبایی خود را بیشتر نشان می دهد. از طرفی بافت نرم روفرشی آلالی بر دوام و کیفیت آن تأثیر می گذارد. 

به همین ترتیب روفرشی های نرم متراکم تر هستند و گرد و غبار به راحتی در بافت آن نفوذ نمی کند. با توجه به میزان شانه و تراکم، ضخامت روفرشی ماشینی نیز تغییر می کند. فرش های شانه دار و تراکم بالا نازک تر هستند.

 از طرفی روفرشی هایی که شانه کمتری دارند ضخامت بیشتری دارند.